آرشیو اخبار آرشیو اخبار
خروجی خبرخوان خروجی خبرخوان اخبار
جستجو برای      
مقالات وابسته

  خلاقیت در مدیریت
  شادي
  بررسي وضعيت رواني بيماران
  بررسی وضعيت بيماران مبتلا به HIV
  نكاتي مثبت درباره زندگي سالم و موفق
  اثرات طلاق بر روي كودكان
  اعتیاد
  روان درمانی فردی
  مهارتهای زندگی
  اختلال نارسايي توجه

 

 

آمار بازدید

  • تعداد کل بازدید: 187106
  • تعداد بازدید از این صفحه: 472063
  • تعداد بازدید امروز: 71
  • تعداد کاربر آنلاین: 1

 

مقالات

تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر تغییر نگرش، باورها و رفتارهای مددجویان کانون اصلاح و تربیت لرستان
جهانبخش امامی ، نصیر کوشکی
اداره کل زندانهای لرستان
.pdf | .ppt | .doc
امتیازدهی به این مقاله:


1390/01/18
نظرات شما (0)
خلاصه مقاله
چکیده    با وجود تغییرات عمیقی که در شیوه ی زندگی جوامع امروزی رخ داده است متأسفانه هنوز بسیاری از افراد در مواجه با ناملایمات و مشکلات زندگی از روش های ناکارآمد و سنتی گذشته تربیتی خود استفاده می کنند ، اگر در زندگی خود خشم و پرخاشگری را به عنوان راهکار غلبه بر مشکلات آموخته باشند در همه زمینه ها از جمله زندگی اجتماعی خود از آن استفاده می کنند داشتن یک زندگی منطقی ، سالم ، هدفمند و انعطاف پذیر برای مواجه با مشکلات و فراز و نشیب های آن خواسته هر انسان خردمندی است. یکی از راهکارهای تحقق این پارامتر مهم استفاده و داشتن دانش لازم درباره مهارت های زندگی است ، نزدیک به چهار دهه است که در ادبیات روان شناسی در سطح دنیا آموزش مهارت های زندگی مد نظر است و این مهارت ها می تواند بر تغییر نگرش ، باورها و رفتارهای افراد موثر واقع شود ، با همین رویکرد آموزش مهارت های زندگی در کانون اصلاح و تربیت خرم آباد مد نظر قرار گرفته و بر روی همه مددجویان اجراء شده است ، قبل از آموزش و بعد از آموزش از مدد جویان پرسشنامه و مصاحبه درباره شیوه های حل مشکلات ، نگرش ها و باورها به عمل آمده است و نیز چک لیست رفتارهای آنها توسط محقق تهیه شده است . تحلیل و بررسی نتایج بر اساس t.test برای گروههای وابسته نشان می دهد که آموزش مهارت های زندگی در همه زمینه های فوق بصورت معناداری موثر بوده است .   مقدمه:   یکی از راههای پیشگیری از بروز مشکلات روانی و رفتاری ارتقاء ظرفیت روانشناختی افراد می باشد که از طریق آموزش مهارت های زندگی جامه عمل می پوشد . مهارت های زندگی عبارت است از مجموعه ای از توانایی ها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می آورند . پژوهش های متعدد و گسترده ای تأثیر مثبت آموزش مهارت های زندگی را در کاهش سوء مصرف مواد ، پیشگیری از رفتارهای خشونت آمیز ، تقویت اتکا به نفس ، افزایش مهارت های مقابله با فشارها و استرس ها ، برقراری روابط مثبت و موثر اجتماعی و .... نشان داده اند .         یکی از راههای پیشگیری از بروز مشکلات روانی و رفتاری ارتقاء توانمندی روانی افراد می باشد که از طریق آموزش های مختلف و از جمله مهارت های ده گانه زندگی قابل دستیابی است . نیازهای زندگی امروز ، تغییرات سریع اجتماعی ، فرهنگی و مدرن شدن ارتباطات انسانی انسانها را با چالشها ، استرس ها و فشارهای متعددی رو به رو نموده است که مقابله موثر با آنها نیازمند توانمندی های روانی – اجتماعی می باشد ، (نوشا دروان ، 1389) این مسائل و مشکلات که به آنها اشاره گردید صاحب نظران بهداشت روانی را بر آن داشته است تا تمام تمرکز خود را در جهت جلوگیری از اختلالات رفتاری بر پیشگیری و آموزش متمرکز نمایند و بهترین آموزشها در همین راستا عبارت است از آموزش مهارت های زندگی .(ناصری 1383) مهارت های زندگی شامل مجموعه ای از توانایی ها هستند که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کار آمد را افزایش می دهند در نتیجه فرد قادر می شود تا هم رفتار مسئولانه داشته باشد و هم با استرسهای زندگی به نحو مطلوب و موثری کنار بیاید .(کریس ،1381). در کانون اصلاح و تربیت آموزش مهارت های ده گانه زندگی مد نظر قرار گرفته است تا تأثیرات آن بر نگرش ها ، باورها و رفتارهای مددجویان بررسی شود که نتایج حاکی از این دستاورد است . پیشینه و ادبیات تحقیق: مهارت های زندگی می توانند به عنوان سدی محکم برای فرد در مقابل استرس ها و نا ملایمات زندگی عمل کند و فرد را از لحاظ روان شناختی سر سخت نماید بطوریکه در برابر نا ملایمات زندگی بتواند به راحتی مقابله موثر نماید. بیان مسئله: آیا آموزش مهارتهای زندگی بر تغییر نگرش ها ، باورها و رفتارهای مددجویان موثر است؟       کانون اطلاح و تربیت به عنوان مکانی که در آن به اصلاح رفتارهای گذشته مدد جویان می پردازد و هم آنها را برای بازگشت و حضور سعادتمندانه در جامعه مهیا می سازد  برای رسیدن به اهداف خود آموزش های متعدد ، کلاس های متنوع و برنامه های آموزشی متعدد را در سر فصل های خود جای داده است . رسیدن به این چشم اندازها و به طور کلی اصلاح و تربیت رفتارهای مددجویان مهم ترین برنامه نگهداری مددجویان است اگر کانون بتواند به این مهم دست یابد نه تنها در اصلاح و تربیت مددجویان موفق بوده است بلکه در کاهش جمعیت کیفری خوب تربیت و اصلاح گردد در سنین بالاتر به زندان برنمی گردد و این یعنی کاهش جمعیت کیفری. مهارت های زندگی شامل موارد ذیل می باشد : خودآگاهی : رشد خودآگاهی به فرد کمک می کند تا در یابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این معمولاً پیش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی موثر و همدلانه است . همدلی: همدلی یعنی اینکه فرد زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند . همدلی به فرد کمک می کند تا بتوانند انسانهای دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام گذارد . ارتباط موثر : این توانایی به فرد کمک می کند تا بتواند کلامی و غیر کلامی و مناسب با فرهنگ ، جامعه و موقعیت خود را بیان کند.. روابط بین فردی: این توانایی به ایجاد روابط بین فردی مثبت و موثر فرد با انسانهای دیگر کمک می کند یکی از این موارد ، توانایی ایجاد روابط دوستانه است که در سلامت روانی و اجتماعی ، روابط گرم خانوادگی ، به عنوان یک منبع مهم روابط اجتماعی نا سالم نقش بسیار مهمی دارد . تصمیم گیری: این توانایی به فرد کمک می کند تا به نحو موثرتری در مورد مسائل تصمیم گیری نماید اگر کودکان و نوجوانان بتوانند فعالانه در مورد اعمالشان تصمیم گیری کنند ، جوانب مختلف انتخاب را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کنند ، مسلماً در سطوح بالاتر بهداشت روانی قرار خواهند گرفت. حل مسأله : این توانایی فرد را قادر می سازد تا به طور موثرتری مسائل زندگی را حل نماید . مسائل مهم زندگی چنانچه حل نشده باقی بمانند ، استرس روانی ایجاد می کنند که به فشار جسمی منجر می شود . تفکر خلاق: این نوع تفکر هم به مسأله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می کند با استفاده از این نوع تفکر ، راه حلهای مختلف مسأله و پیامدهای هر یک از آنها بررسی می شوند . این مهارت ها ، فرد را قادر می سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود را دریابد و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم گیری خاصی مطرح نیست با سازگاری و انعطاف بیشتر به زندگی بپردازد . تفکر انتقادی: این نوع مهارت نوجوان را قادر می سازد تا در برخورد با ارزشها ، فشار گروه و رسانه ها مقاومت کند و از آسیب در امان باشد . توانایی حل مسأله : این توانایی فرد را قادر می سازد تا هیجان ها را در خود و دیگران تشخیص دهد . نحوه تأثیر هیجان ها بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجانهای مختلف نشان دهد . توانایی مقابله با استرس : این توانایی شامل شناخت استرس های مختلف زندگی و تأثیر آنها بر فرد است . شناسایی منابع استرس و نحوه تأثیر آن بر انسان ، فرد را قادر می سازد تا با اعمال و موضع گیری های خود فشار و استرس را کاهش دهد . روش تحقیق چون در این پژوهش وضعیت موجود و حال مورد بررسی قرار می گیرد . از نوع توصیفی و در زیر گروه علی پس از وقوع می باشد . فرضیه تحقیق آموزش مهارت های زندگی در تغییر نگرش ها ، باورها و رفتارهای مددجویان کانون اصلاح و تربیت موثر است . اهداف تحقیق هدف از این تحقیق عبارت است از بررسی آموزش مهارت های زندگی بر تغییر نگرش ، باورها و رفتارهای مددجویان کانون اصلاح و تربیت خرم آباد . تعاریف نظری و عملیاتی مهارت های زندگی: شامل مجموعه ای از توانایی ها هستند که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کار آمد را افزایش می دهند (نوشادروان 1389). آموزش مهارت های زندگی : عبارت است از آموزش مهارت های زندگی به مدد جویان کانون در قالب کلاس های آموزشی که شامل مهارت های ده گانه است . تغییر باورها و نگرش ها : همان نمره ای است که در مددجو در پرسشنامه محقق ساخته کسب می نماید . ابزار تحقیق و پایائی و روایی آنها ابزار تحقیق در این پژوهش عبارت است از پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس طیف کلیدی ساخته شده است . جامعه آماری و نمونه آماری: جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه مددجویان حاضر در کانون اصلاح و تربیت به تعداد 25 نفر که به روش سر شماری همه آنها در پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند . خلاصه ای از روش اجرای پژوهش: در این پژوهش از همه 25 نفر مددجوی حاضر در کانون اصلاح و تربیت خرم آباد پیش آزمون شامل آزمون محقق ساخته که به بررسی نگرش ها و باورهای مددجویان در زمینه های متعدد می پرداخت و شامل 13 سوال بود بعمل آمد .  یافته ها : نتایج و یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش نشان می دهد که آموزش مهارت های زندگی بر نگرش ها ، باورها و تغییر رفتارهای افراد بصورت معنا دار موثر بوده است .   جدول نتایج مربوط به نمرات آزمون تغییر نگرش ها و باور ها p df N 000/ 24 25   جدول نتایج مربوط به نمرات چک لیست رفتارها P df N 000/0 24 25   پیشنهادات: 1- آموزش مهارت های زندگی برای کارکنان کانون. 2- برگزاری همایش ها و سمینارهای فصلی درباره مهارت های زندگی برای مددجویان 3- تهیه بروشورها ، جزوات و پوسترهایی درباره مهارت های زندگی برای مددجویان. 4- دادن امتیازاتی مانند مرخصی ها ، تخفیف مجازات و ..... برای کسانی که دوره مهارتهای زندگی را می گذارنند. 5- انجام همین پژوهش برای مددجویان سایر زندانها. منابع فارسی: 1- کلنیکه.ال.کریس (1381) . مهارت های زندگی (ترجمه شهرام محمد خانی ) . تهران اسپند هنر . 2- ناصری ، حسین ; نیک پرور ، ریحانه (1383). بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر بهداشت روانی دانشجویان . 3- سازمان جهانی بهداشت (1379) . (ترجمه ربابه نوری قاسم آبادی و پروانه محمد خانی ) برنامه آموزش مهارت های زندگی ، سازمان بهزیستی کشور . 4- صدیق ، سروستانی ، رحمت اثر (1387) . آسیب شناسی اجتماعی ، تهران سمت چاپ دوم . 5- ستوده ، هدایت اثر (1386) ، آسیب شناسی اجتماعی ، تهران ، آوای نور ، چاپ هجدهم . 6- دلاور ، علی (1385) ، روشهای تحقیق انتشارات پیام نور .   منابع انگلیسی: 1   Mac  Donald  L . Bradish,D.C.(1991) Families  and  school  together : An  innovatives  substance  abuse  prevention  program. 2   Keddie , A.M(1992) . psychosocial  Factors  associated  with  teenge  pregrancy  in (Jamaica . Adolescenee). 3     Janz,T (1992). Psychology  HelTh  (studentin  Trinidad  and  Tobago – Journal  of  druy  Education.
کلمات کلیدی
مهارت های زندگی – مددجویان کانون اصلاح و تربیت آموزش مهارت های زندگی
متن کامل مقاله
تعداد بازدید از این صفحه: 4635